Begrijpend luisteren

Mijn vak bestaat uit de kunst van luisteren in gesprekken. Ik ontwikkelde het communicatiemodel OplossingsKracht. Daarmee leer ik anderen begrijpend luisteren. Dat is je bewust zijn van hoe je reageert en luistert in gesprekken. Daarmee kan je anderen echt steun bieden. 

Voor preventiemedewerkers, adviseurs, managers, ja voor wie niet,  is begrijpend luisteren essentieel. 
Hoe luister je en hoe kan je luisteren? In onze trainingen leren we onze cursisten het begrijpend luisteren en het regisseur worden in gesprekken.

Probeer eens anders, begrijpend,  te luisteren en de verschillende manieren van steun bieden in gesprekken. 

Analytisch luisteren

Dit betekent dat je luistert naar de feiten die vertelt worden en de betekenis van de ander aan de feiten. Je hoort wat de ander niet wil, je luistert naar de verschillen, risico’s en dat wat niet klopt.

Emotioneel luisteren

Dit betekent dat je luistert naar gevoelens, de emotionele kant van het verhaal. Je kan de anderen steunen door niets te zeggen of juist het gesprek te richten op de emoties en te laten voelen dat je er bent voor de ander.

Creatief luisteren

Dit betekent dat je luistert en ondertussen oplossingen verzint en de ander adviseert hoe de ander het probleem kan oplossen. Je geeft een andere betekenis aan de zaken en toekomstgericht ontdek je samen mogelijkheden. .

Praktisch luisteren

Dit betekent dat je luisteren gericht is op het resultaat. Je luistert naar de daadkracht. Met een advies, en daadkrachtig vertel je wat er moet gebeuren vanuit jouw optiek.

Stel een vraag aan de ander. Hoe wil je dat ik luister? Wil je een analytische, emotionele, innovatieve of praktische luisterhouding en reactie van mij? Welke steun wil je? En reageer op het verzoek van de ander. Ik ben benieuwd wat je ontdekt.

Wil je (beter) leren luisteren, begrijpend luisteren, vragen leren stellen, empathisch navigeren? Wil je een training volgen? We geven o.a. de training tactisch coachend communiceren

Ingeloes Bense De PreventieCoach 

Een reactie plaatsen