Oordelen of oor-delen? Hoe steun jij bij stress en werkdruk?

Oordeel je of deel je je oor met OplossingsKracht?
Wat doe je nou echt als preventiemedewerker? 
Hoe reageer jij op medewerkers die klagen over werkstress en werkdruk?

Geen steun.
In sommige organisaties uiten medewerkers hun klachten over werkdruk en hun stresssignalen bij het management, HRM, de preventiemedewerker, de OR of bij het team. Er wordt geoordeeld: “Je komt hier om te werken, als je stress ervaart ligt dat bij jou, zo gaat het al jaren hier”.  “Als je het niet aankan, moet je ander werk zoeken”.  De medewerkers worden niet gehoord, voelen zich niet gesteund en haken mentaal-emotioneel af. De verbinding wordt onzichtbaar verbroken met de leidinggevenden, de preventiemedewerker of het team. De stress neemt toe want de medewerkers ervaren zich niet gesteund, zaken worden niet gehoord, niet opgelost.  De medewerkers trekt conclusies uit de reacties van anderen; “Jij zorgt niet goed voor mij, geen belangstelling, ok , dan denk ik ook niet meer mee, ben niet meer betrokken”. Au, dat doet zeer.

Begrip maar geen helder doel
In sommige organisaties klagen medewerkers over werkstress en werkdruk. De medewerkers krijgen in het begin emotionele steun, worden gehoord, ook begrepen maar het stellen van een helder doel, de oplossingen en de acties blijven uit. De preventiemedewerker of leidinggevende weet het ook niet: “ja lastig, zo is het al jaren”.Wordt er verder niet gereageerd op deze signalen dan is enkel het krijgen van emotionele steun onvoldoende. De medewerker voelt zich alleen, niet gesteund en haakt mentaal-emotioneel af. De verbinding wordt verbroken. Medewerkers gaan of in de zwijgstand, uiten niet hun gevoelens en behoeften of komen in de klaagmodus onderling. Hoor jij in je organisatie ook de herhalende lokroep van medewerkers die regelmatig benoemen wat ze niet willen? Dan weet je dat medewerkers zich niet gehoord voelen en dan wordt het tijd om je oor te delen, zonder oordeel.

Vooral bij stress is het belangrijk om gehoord en begrepen te worden.

Dat geeft ons mensen bestaansrecht!

Begrijpend luisteren en het bieden van de gewenste steun bij stress.
De medewerker met stresssignalen uit zich bij zijn leidinggevende, de preventiemedewerker, de OR, e.a.
De kunst is het open luisteren, de verbinding aangaan. Achter wat iemand niet wil, hoor je wanneer je open en begrijpend luistert wat iemand echt wil, wat de behoefte is. Fijn als de medewerker zich echt gehoord voelt want dat ontspant. En pas als we ontspannen zijn dan kan het creatieve brein weer aan. En kunnen medewerkers zelf ook weer plannen maken voor een betere balans.

Helder win-win-win doel
Win- win-win. Wat is goed voor jou medewerker? Wat is goed voor de anderen om je heen? Wat is goed voor de organisatie?
Als medewerkers wil je ontspannen en met plezier werken.
Als team willen we een medewerker met veerkracht en positief gedrag.
Als organisatie wil je dat medewerkers gezond, veilig kunnen werken, sterker nog dat zij plezier hebben in hun werk.

Het biede van 4 soorten steun: Analytische steun – Emotionele steun – Creatieve steun – Praktische steun.
Analytische steun: hoe is het nu met je? Vul het model Positieve gezondheid in. 
Emotionele steun: begrip en de vraag waarmee kunnen wij je steunen en waarmee kan je jezelf steunen?
Helder doel: gezond, in balans, de juiste belasting, grip op de toekomst?
Creatieve steun: mmm wat kunnen we verzinnen om je weer in je kracht te laten zijn?
Praktische steun: welke steun heb je nu en in de toekomst nodig?

Eenvoudig toch?

Dit is een korte schets van de kracht van het model “OplossingsKracht voor de gewenste steun”. 
Preventiemedewerker leer begrijpend te luisteren en de gewenste steun te bieden met de training Positieve Arbo | Positieve gezondheid met OplossingsKracht. 

Training Collegiale coach, bijdragen aan werkplezier en het verminderen werkstress in je team

De PreventieCoach biedt diverse soorten trainingen als open opleiding en op maat in-company.

Ook voor de OR biedt De PreventieCoach training aan:  Positieve gezondheid, Positieve arbo bij de aanpak van werkplezier, werkstress en werkdruk.

Een reactie plaatsen